Eylül 2020

Arzu ya da kaygı nesnesi olarak yemek…

Tüketim Çalışmaları, Yemek Kültürü, Tarım ve Kır Sosyolojisi, Tarihsel Sosyoloji alanlarında çalışmalarıyla tanınan Boğaziçi Üniversitesi Sosyoloji Bölümü öğretim üyesi ve Rektör Danışmanı Prof. Dr. Zafer Yenal, Türkiye’de geçtiğimiz 10 yılda sayıları hızla artan yemek programlarını ve bu programların gördüğü ilgiyi Bianet’e verdiği söyleşide yorumladı. Günümüzde yemeğin salt bir tüketim nesnesi olarak öne çıkarıldığını vurgulayan Zafer Yenal’ın BİA Haber Merkezi’nden Selay Dalaklı’ya verdiği söyleşiden dikkat çekici bölümleri derledik.

Tüketimci bakış açısının toplumsal ilişkilere nüfuz etmesi

Türkiye'de düzenli olarak yemek yazılarının, restoran değerlendirmelerinin gazetelerde yayınlanması 1980'li yıllarda oluyor. Yine bu yıllardan sonra yemek dergilerinin, yemek kitaplarının sayısında artışlar görüyoruz. Dolayısıyla son yıllarda yemek programlarına gösterilen ilgi genel olarak yemek medyasının büyümesiyle ve yemek konusunun popülerleşmesiyle alakalı bir yönüyle.

Share

Sıçanların ve robotların karşılıklı öğrenmesine dair Boğaziçi’nden yeni araştırma

Günümüzde sinirbilim, robotik, yapay zekâ ve bilişsel bilimin kesişiminde heyecan verici çalışmalar yapılıyor. Buna karşın, görsel veri işlemlemesinden, mekânsal öğrenmeye kadar belirli hayvanların çok başarılı olduğu; ancak robotik ve yapay zekâ alanında henüz aynı performansın yakalanamadığı birçok bilişsel yeti var. Boğaziçi Üniversitesi’nde başlayan ve iki yıl sürecek araştırma, robot ve deney hayvanının birbiriyle etkileşime geçtiği bir karşılıklı öğrenme modeli geliştirmeyi hedefliyor. Proje, psikolojideki öğrenme literatürüne önemli bir katkı sunarak çeşitli makine öğrenmesi algoritmalarının sınanması için yeni bir platform oluşturacak.

Proje kapsamında Boğaziçi Üniversitesi Bilişsel Bilim Yüksek Lisans öğrencisi Oğuzcan Nas, Boğaziçi Üniversitesi Psikoloji Bölümü Dr. Öğr. Üyesi Güneş Ünal ve Boğaziçi Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü’nden robotik uzmanı Dr. Öğr. Üyesi Emre Uğur danışmanlığında araştırmalarını sürdürüyor. Projenin başlangıcını ve hedeflerini Dr. Öğr. Üyesi Güneş Ünal ve Oğuzcan Nas ile konuştuk.

Fen Edebiyat Fakültesi
Share

Malatya kayısısı için tehlike çanları çalıyor!

Türkiye'nin ihracatta yüzünü güldüren en önemli ürünlerinden kayısıyı küresel iklim değişikliği nedeniyle zor dönemler bekliyor.Boğaziçi Üniversitesi’nden araştırmacılar, gelecekte olası iklim değişikliğinin etkilerini dikkate alarak kayısı meyvesi için verimlilikteki değişimi öngörmeyi amaçlayan bir proje yürütüyor. Çalışmadan alınan verilere göre, kayısı veriminin yakın ve orta vadede yüzde 40’lara varabilecek oranda azalacağı öngörülüyor. Söz konusu araştırma Boğaziçi Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri kapsamında destekleniyor.

Boğaziçi Üniversitesi’nden araştırmacılar taze ve kuru kayısı üretiminde dünyada ve Türkiye’de lider kent olan Malatya’da iklim değişikliğinin etkisi ile görülen geç bahar donlarının kayısı üretimini tehdit ettiğini ortaya koydu.

 

Share